Studiedagen
Losse studiedagen
Bent u geïnteresseerd in positieve psychologie en de uitwerkingen die het op uw school kan hebben? Dan komen we graag een keer een studiedag / studieochtend / studiemiddag verzorgen bij u op school. Vaak duren deze trainingen ongeveer 3 – 4 uur, maar ook kortere of langere varianten en combinaties zijn mogelijk. We sluiten hiervoor het liefst zo dicht mogelijk aan bij uw wensen.
Onderwerpen waar u aan kunt denken voor uw studiedag:
Positieve psychologie in het algemeen. In deze studiedag laten we het team kennis maken met de achtergrond en oefeningen van de positieve psychologie. We bieden concrete handvaten om met positieve psychologie aan de slag te gaan in de klas en in de school.
Welbevinden en betrokkenheid. Op deze studiedag trainen we het team in het observeren van welbevinden en betrokkenheid bij de leerlingen. We sluiten aan bij jullie doelgroep en we kijken door middel van filmpjes naar jullie eigen leerlingen.
Gemeenschappelijke waarden / visie van het team. Tijdens deze studiedag helpen we elk teamlid om zijn/haar eigen belangrijkste waarden te identificeren. Vervolgens bundelen we al deze waarden en kiest het team de vijf meest belangrijke gemeenschappelijke waarden. Één van deze waarden zetten we de komende periode vervolgens centraal.
Growth and Fixed Mindset. Tijdens deze studiedag geven we een introductie over Growth and Fixed Mindset, maar gaan we ook door middel van een aantal oefeningen aan de slag met je eigen mindset. We passen het direct toe op jouw klas, zodat je er na de studiedag direct mee aan de slag kan.
We kunnen voor u een losse studiedag organiseren, maar we kunnen de studiedag ook laten volgen door een aantal PEP-talks. Tijdens zo’n PEP-talk sluiten we aan bij een al bestaande teamvergadering en brengen we de inhoud van de studiedag nogmaals ter sprake. Over het algemeen duurt een PEP-talk 30 tot 45 minuten.
Volledig programma
Ook bieden we natuurlijk het volledige PEP-programma aan zoals beschreven elders op deze site. Dit programma bestaat in het eerste jaar uit twee studiedagen en +/- zes PEP-talks, waarmee we de volledige heleschoolbenadering kunnen neerzetten. Na het eerste jaar bekijken we samen met jullie hoe we PEP de jaren daarna kunnen borgen. We streven ernaar om het team in het eerste jaar al zoveel mogelijk eigenaar te maken van het PEP-proces waardoor er na het eerste jaar nog maar weinig aanvullende training nodig is.
